HOME ABOUT
BLOG
WAT ANDEREN ZEGGEN CONTACT










Dec | Nov | Okt | Sep | Aug | Jul | Jun | Mei | Apr | Mrt | Feb | Jan


vrijdag 01 september 2017
De 4 redenen waarom coaching beter niet gratis is

Pay For Coaching


"Coaching", een bijzonder rekbaar begrip dat in veel vormen aangeboden wordt, grotendeels ontastbaar is (want wat 'krijg' je eigenlijk als je met een coach werkt?), en waar je dan ook nog eens (veel) geld voor moet betalen. Is het dat wel waard? Want een goed gesprek of wat prikkelende vragen kun je toch ook vinden bij een wakkere collega of een scherpzinnige vriend.
Lees hier verder, en dan neem ik je mee voor een kijkje achter de schermen van een coachingsbusiness, waardoor je zal begrijpen waarom coaching beter niet gratis is.

Veel personen hebben de nobele drang om een medemens te helpen en te ondersteunen. Top, maar dat maakt je nog geen coach. Als coach gaat het namelijk niet alleen over het helpen of ondersteunen van anderen.
Coaching is zoals een ambacht: je hebt het theoretische kader, maar de echte finesse krijg je met ervaring; door kilometers op je teller.

Dat is al een eerste verschil tussen 'betalen voor coaching' en hulp zoeken bij vrienden, collega's of zelfhulpboeken: voor de fulltime professional coach ben je geen tussendoortje op café, je stapt recht in z'n vak dat hij/zij met hart, ziel en passie uitvoert.
Zorgen dat de kilometers op de teller komen, en zelf permanent blijven bijleren en evolueren is dan ook een tweede natuur van de coach.
Dat bijleren en zelf evolueren vraagt wel om een blijvende investering. Een investering die, zoals dat zakelijk nu eenmaal gaat, dient gedekt te worden met de inkomsten vanuit het product of dienst dat geleverd wordt.

Waarschijnlijk is die permanente vorming de grootste kostenpost in elke coachingsbusiness. Andere kostenposten zijn: permanent nieuwe klanten zoeken, een gepaste infrastructuur om zo goed mogelijk te dienen, de blijvende connectie en waardelevering aan vroegere klanten,... en al die aspecten worden bekostigd vanuit het coachingswerk zelf.

Wanneer je met mij een traject ingaat, betaal je dan ook niet alleen voor de uren die ik rechtstreeks met jou doorbreng en waarin ik je laat nadenken, waarin ik je kennis en inzichten aanreik, waarin ik je uitdaag, en waarin we samen ontdekken wat jouw volgende stappen kunnen zijn. Je betaalt dan ook voor alles wat er zich achter de schermen afspeelt: je betaalt voor het voorbereidende werk dat ik verricht om jouw situatie zo goed mogelijk te begrijpen en de juiste zaken te kunnen aanleveren; je betaalt een deeltje van mijn permanente ontwikkeling, waardoor ik jou nog beter kan ondersteunen; je betaalt een deeltje van het marketingmateriaal, waardoor ik jou kan blijven inspireren (ook na je traject ~ zoals bijvoorbeeld via deze wekelijkse blogs); je betaalt een deeltje van de infrastructuur, waardoor we in een rustige atmosfeer onze gesprekken kunnen hebben; ja, je betaalt zelfs een stukje van mijn rust en ontspanning, waardoor ik steeds fris en met 100% focus in ons gesprek kan stappen.

Naast het continu bijscholen, het verfijnen van de specialisatie, en het dekken van de kosten, gaat het voornamelijk ook over het resultaat dat je door de coaching kan realiseren. Dat is moeilijker naar waarde te schatten, want de effecten van wat je kan bereiken wanneer je een specifiek leerdoel bereikt, kunnen veel verder gaan dan enkel dat ene leerdoel.
Meestal is een completer, effectiever, en meer betekenisvol leven een resultaat met ontelbare waarde.

Als laatste is de geldelijke investering in coaching ook een uiting van een stevig wederzijds engagement: als je als coach geld ontvangt voor datgene wat je doet, kun je niet anders (of je moest een zeer oneerlijke business hebben) om alles te doen wat binnen je mogelijkheden ligt om het doel waar te maken. Als je als klant geld geeft aan een coach, kun je ook niet anders (tenzij je je geld zomaar wil wegsmijten) om er zelf ook alles aan te doen om zo veel mogelijk waar voor je geld te krijgen (daag je coach dan ook maar permanent uit!).
Dit is trouwens een probleem wanneer er bijvoorbeeld binnen een bedrijf gewerkt wordt met interne coaches: het harde engagement dat geld geef, is minder sterk te voelen.

Wil je dus groeien in één of meerdere aspecten van je leven (privé of professioneel), dan kunnen vrienden en collega's je daar zeker zeer goed bij helpen! In mijn trajecten word je trouwens gevraagd om ze mee te betrekken in je 'support network'.
Wil je echter zeker zijn dat:
  1. je kan terugvallen op een echte professional die zich permanent bijschoolt en continu gerichte ervaring opdoet (mijn 'opleidingsbudget' is mijn grootste uitgavenpost)
  2. je naast enkel de coachingsuren ook breder en meer permanent ondersteunt en geïnspireerd wordt (met mijn blogs, de Ambitious Leader Podcast, de Ambitious Leader Community, en 4 inspiratiemomenten per jaar voor al mijn (ex-)coachees, blijf ik gericht inspireren)
  3. het resultaat zich niet enkel toespits op dat ene item dat je wil opnemen, maar vooral ver strekkende gevolgen opwekt (ik voer steeds een lange termijn opvolging uit na elk coachingstraject)
  4. je een stevig wederzijds engagement wil aangaan (elke coachee kan bij mij gebruik maken van quasi ongelimiteerde coaching),
dan kun je beter gaan voor een betalende coaching.
En geloof me vrij, bij een stevig transformatietraject is de financiële investering maken nog de makkelijkste stap van allemaal!

En jij? Waar zou jij in willen groeien?
Als het iets te maken heeft met het effectiever worden in je werk waardoor je je ambities eenvoudiger wil kunnen waarmaken, laat ons dan zeker eens praten om de mogelijkheden te ontdekken!
Bekijk hier wat we voor elkaar zouden kunnen betekenen,
of boek rechtstreeks een kort en vrijblijvend kennismakingsgesprek van 30 minuten.
(klik op onderstaande knop, en kies voor een (re-)connect sessie)
Book an appointment with The Happiness Factory using SetMore


Geschreven door Dennis Fredrickx





Blog-archief
Dec | Nov | Okt | Sep | Aug | Jul | Jun | Mei | Apr | Mrt | Feb | Jan
Bekijk het volledige blog-archief